urban sangat ke?

Tuesday, August 23, 2011

ada satu pagi di putrajaya sentral..(betul ke bahasa aku ni)..
kejadian ni berlaku di tangga naik ke erl station....
ada la dua hamba Allah berjantina lelaki dalam usia lingkungan belasan tahun
dibulan yang mulia ini, bukan tujuan nak mencaci or mengkeji
tapi aku rasa diaorang patut respect la dengan bulan mulia ni
tanpa segan silu makan 'jajan' dan isap rokok kat tepi tangga tu
awal lagi dik oiiii...jam lebih kurang 8.45 pagi,
takkan da tak tahan nak puasa kot...
lagipun awak tu nampak sihat walafiat jer...tak de pun nampak keuzurannya
sedangkan kaum perempuan pun yang dibolehkan berpuasa
masih ada rasa hormat kat orang lain dan bulan puasa,
inikah pulak kaum lelaki yang sihat tubuh badan sesuka ati tak berpuasa
mungkin gak laa diaorang ada sakit kronik
yang tak leh berpuasa sebab kalau berpuasa
boleh mendatangkan kemudaratan,
tapi boleh plak hisap rokok yerk??...
ngko siap boleh buat awan nanoo lagi ngan asap rokok ko tu..
siyesss, dikkkkk, ahkak tak respect or teruja langsung okk.....
menci lagi adaa....
kot iye pun nak urban sangat...patut-patutla sikitt...
kat depan parents korang berlakon puasa,
belakang parents macam-macam korang buat
aku pun pernah kecik gak dulu, ada gak kekadang buat macam tu
tapi atleast aku masih respect lagi orang lain
dan tak pernah buat macam tu tanpa rasa segan silu
aiiiihhhh, mana la perginya rasa segan diaorang kan??/..
pengajaran gak buat kite, jangan ingat kita sudah cukup bagus
sampai membelakangkan tanggungjawab kite sebagai seorang hamba Allah....
saling mengingati sesama kite ye adik...adikkk...

menjelang hari raya...

Thursday, August 18, 2011

Salam ramadan,
Rasanya dalam bulan puasa ni belum ada entry lagi kan yang aku ngomelkan dalam blog ni..bukannya da lupa cuma tak sempat jer okeh, kesibukan melanda secara drastik yang teramat..waahh, macam ngko PM ajer kann? apapun kengkawan mesti tengah tersenyum riang kan?? sebab duit bonus da masuk?..ermmm, leh la top up baju raya kan?...apa pun syukur la kan sebab leh la berbelanja lebih sedikit...tapi ahkak tetap laa macam tu, baju raya pun tak ada lagi..sabooo, saboo yerkk!
mee tonggek uolss, ahahaha tonggek ke pas makan ni??


bulan pose ni sana sini tempat ada bazar ramadan, tapi rata-rata bazaar ramadan ni buat ahkak frust, frust sebab kekadang tu tak leh nak makan, mahal pun satu hal, rasa ntah ape-aper, baiklah ahkak yang tak berapa nak reti masak ni yang masak. tapi walaupun da beberapa kali terkena, tetap gak nak pegi jamu mata kann, pastu reka-reka nak makan memacam, last-last balik uma frust sebab semua rasa macam hampeh.  korang percaya tak, secara tak sedar kita akan abiskan lebih kurang RM20-30 sehari kalau ke bazaar ramadan tu. maknanya perbelanjaan kita lagi mahal dari hari biasa, tapi niat kekonon nak jimat bulan puasa.
belum lagi tetiba teringin nak makan kat hotel, hah mak ngkooooo!!! sekepala sampai seratus okehhh...ahkak tak tahu laaa, tapi ahkak rasa amount tu agak mahal dan tak masuk akal.. apa jer yang korang nak makan? agak2nya periuk belanga tu boleh bawa balik ke?...tapi ada gak yang berkemampuan tu pergi buffet-buffet macam ni, yerlah nak reward diri katanyaaa...waaahh gituuu, walhal duit tu leh beli baju raya sudaa...

bila datang hari raya, semua orang akan rasa nak jengok Jalan TAR, KL kan?? walaupun baju da 18 pasang, tetap gak tak cukup lengkap persiapan tu sebab tak gi Jalan TAR...kemeriahan tu memang bestlaa...memacam manusia leh jumpa kat sana, tapi bagi tahun ni, ahkak belum jejak kan kaki lagi ke Jalan TAR, KL yerk...sebab ntah kenapa macam tak berapa beriya nak beli baju raya...apakah ini petanda yang baik?? ahahahahha gituuu. walhal ngko tak de bajet kannn ahahahahha
naper aku rasa macam tak patut kuih ni??ahahah kuih pun nak seksi 

amacam plak cerita kuih raya korang?? apaa??? 20 bekas suda??..mak aiiii...memang tinggi kolesterol la gamaknya pas raya ni.. tahun ni ahkak tak berapa nak rajin order kuih sebab bukan pun makan..cuma buat ada-ada jer atas meja tu kan..kengkawan datang da masak-masak, sedara mara datang memang wajib masak takkan ko nak lantakkan biskut dan kerepek sampai berbuih kan..kang dia katanya ngko kedekutt...jadinyaa hujung-hujung esok tuan rumah jugak kena makan kekuih tu...kalau tak sampai ke raya tahun depan pun masih ada lagi...

oucchhh!!!

mercun plak macam ner? mende-mende yang aku sebut ni adalah lumrah bile tibe hari raya okeh..tapi awas ye adik-adik, jangan terlalu excited sampai nak letupkan anggota badan plak..sayang diri dik oiiii...setakat hari ini jer da memacam kes kita dengar tentang kemalangan yang diakibatkan oleh mercun..semuanya dasyat-dasyat yer...kecik-kecik lagi da tak de anggota badan...kalau sempat amik insuran tak per gak...kalau tak sempat kire korban sajer laaa kannn...so, apa pun mende nak buat untuk menunjukkan keterujaan yang tak de batas korang tu, hendaklah mengutamakan keselamatan, da macam iklan la plak aku nih membebel..

minggu ni kira antara minggu-minggu terakhir sebelum sambut hari raya kan, tengok sana sini pun da start pasang lampu lip lap lip lap, meriaahh uolss...berlawan-lawan memasing nak hias rumah kan...langsir nak baru, sarung kusyen nak kena baru gak, sampailah ke alas kaki pun nak baru dan ikut tema, kalau kat kampung ni lagi meriah, sebab lepas waktu berbuka jer, memasing pasang pelita sekeliling rumah, pastu main bako-bako suratkabo, sajer wat sepah kan...kekonon nak buat belon terbang...terbanglah sangat, menyepah ada lerr..pastu plak kena cat rumah ye uolss...hah, tegar okeh nak mengecat rumah dalam keadaan tekak yang haus dan tenaga yang semakin berkurang dari jam ke jam...tapi ngko berani nak engkar perintah???...hah, tak cium bau syurga nanti, ada berani ker??? time ni korang tengok laa, tetiba macam iklan cat kampung tu jadi nyer...konsep 'satu kaler satu rumah'...meriah okehh....meriah sebab dapat main cat..bukan selalu mak kite bagi kita main conteng-conteng, tunjuk kreativiti tapi time-time macam ni jer laaa..kalau korang tak caya, sesapa yang balik kampung, korang cuba peratikan...meriahhhh!!!

apapun, bagi mereka-mereka yang akan pulang ke kampung, ahkak nasihatkan agar servis dulu kereta awak tuu...bukanlah apa, dalam keadaan kesesakan terlampau ni kekadang memacam hal boleh jadi..elakkan sebelum terjadi okeh...periksa angin tayar kereta anda, periksa air kereta/coolant, mana tak cukup tu tambah laa, kalau coolant da tak elok tu, tukar laahhh...viper kereta tu berfungsi dengan baik ke tak? lampu kereta semua berfungsi dengan baik ker?..perlu ambil kira perkara remeh temeh yer sebab kekadang mende yang kita tak jangka tu lah akan terjadi...kalau minyak keta pun masih nak kena ingatkan, meh sini pelempang sekali...minyak keta wajib kena isi yerkk...bukan makruh lagi tapi wajib, kalau tak, takkan nak menolak plak
ada gak kereta macam ni kan?? ko mampuuu...
servis kereta sebelum balik kampung

di samping tu jugak, sesiap keluarkan duit, sebab kekadang mesin ATM kehabisan duit time-time korang memerlukan tu...apatah lagi kat kampung kan, korang nak cari mesin ATM memang tak sebanyak kat bandar-bandar besar...lagi plak kena beratur...so buat kira-kira agar duit sentiasa mencukupi sekurang-kurangnya sehingga hari raya ketiga...tapi jangan lupa gak duit raya, dah tukar sesiap ker??? ahahahhaha
jangan jadi macam ni sudah lerr...

macam mana persiapan korang beraya tahun ni?? meriah tu meriah gak, tapi still amalkan kesederhanaan kan..ada lagi golongan yang masih memerlukan, kalau ada lebih tu bersedekahlah kerana bersedekah di bulan puasa ni banyak ganjarannya, InsyaAllah..kekadang tu, ada gak yang nak beli baju raya pun tak mampu, nak beli ayam nak buat lauk raya pun tak mampu, sekurang-kurangnya korang takat nak beli kambing sekor pun lepas kan...kumpul 3 helai baju raya da dapat beli kambing sekor..betul tak??? hahahahahah so jimat-jimat lah ketika berbelanja tu...ahkak bukan ingatkan orang ajer tapi ahkak ingatkan untuk diri ahkak sendiri  
apa pun, selamat hari raya dan semoga kita mendapat keberkatan di bulan mulia ini...Insya Allah

p/s : auwcak memohon ampun dan maaf sekiranya ada melakukan kesilapan ketika berblog ye...

ibadah

Tuesday, August 9, 2011

Assalamualaikum,
5 perkara yang dilakukan oleh para sahabat dan ulama sepanjang Ramadhan al Mubarak ini (Pesta Ibadah) iaitu.
1. Banyakkan bersedekah
2. Bertadarus membaca Qur'an
3. Qiamulai
4. Iktikaf di Masjid
5. Mengerjakan Umrah kerana Umrah semasa Ramadhan ganjaran pahalanya bersamaan Haji bersama Nabi. 



P/s : Selamat Menjalani Ibadah Berpuasa dan Semoga memperoleh ibadah yang mendapat keberkatan dari Allah

Doaku

Wednesday, August 3, 2011














Ya Allah,
Seandainya telah Engkau catatkan
Dia tercipta untukku
Satukanlah hatinya dan hatiku
Titipkanlah kebahagian di antara kami
Agar kemesraan itu abadi..

Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani,
Seiringkanlah kami melayari hidup ini
Ketepian yang sejahtera dan abadi
Maka jodohkanlah kami
Tetapi Ya Allah..
Seandainya telah engkau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandanganku
Luputkanlah dia dari ingatanku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan

Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengerti..
Berikanlah aku kekuatan
Menolak bayangannya jauh ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Agar aku sentiasa tenang
Walaupun tanpa bersama dengannya

Ya Allah yang tercinta..
Peliharalah aku dengan takdirmu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik untuk hambaMu ini
Dan sekiranya aku menemui
Seseorang yang baru dalam hidupku
Kau semaikanlah rasa kasih sayang
dan cintaku yang penuh ikhlas kepada dirinya
Agar diriku dan dirinya
memahami antara satu sama lain
Dan terbinalah satu ikatan yang lebih suci dan murni

Ya Allah..
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dan peliharalah kami dari azab api neraka
Amin
Amin...yarabbal alamin..
 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS